Wydział Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska (GKR)
tel. 68 385 11 14
Do zadań Wydziału należy w szczególności:
W zakresie zadań gospodarki komunalnej i ochrony środowiska:
1) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
a w szczególności:
a) realizacja zadań w ramach systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy, w tym m. in. prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji, o których mowa w art. 6o w związku z art. 6q ustawy,
b) prowadzenie ewidencji:
- zbiorników bezodpływowych,
- przydomowych oczyszczalni ścieków,
c) wydawanie zezwoleń przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie ustalonym w ustawie oraz prowadzenie rejestru tych zezwoleń,
d) prowadzenie rejestru działalności regulowanej, dokonywanie w nim wpisów oraz przekazywanie danych w nim zawartych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
e) sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,
2) realizacja zadań w zakresie utrzymania czystości i porządku w miejscach publicznych oraz pielęgnacji zieleni na terenach gminnych,
3) realizacja zadań organów gminy wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, w tym prowadzenie procedur i przygotowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz w zakresie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie,
4) realizacja zadań wynikających z ustawy o odpadach,
5) prowadzenie ewidencji psów na terenie gminy i rozwiązywanie problemów w tym zakresie,
6) prowadzenie zadań określonych w ustawie o ochronie zwierząt w zakresie utrzymania zwierząt domowych, w tym wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów rasy uznanej za agresywną,
7) prowadzenie spraw związanych z zamykaniem cmentarzy komunalnych i sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach,
8) nadzór, organizacja i utrzymanie targowisk na terenie miasta,
9) inspirowanie rozwoju komunalnego, a w szczególności rozwoju budownictwa lokali socjalnych z uwzględnieniem przepisów o finansowym wsparciu tworzenia takich lokali i mieszkań chronionych,
10) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie k.c. z wyjątkiem spraw należących do zadań Zakładu Gospodarowania Mieniem Komunalnym,
11) gromadzenie danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznych zasobów mieszkaniowych, tworzenia zestawień i przesyłanie ich Wojewodzie Lubuskiemu w celu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
12) nadzorowanie przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego w zakresie realizacji ustawy o zbiorowym zaopatrywaniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
13) współpraca z Sulechowskim Przedsiębiorstwem Komunalnym „ SuPeKom” i Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w zakresie ochrony urządzeń zbiorowego i awaryjnego zaopatrzenia w wodę przed skażeniami i zakażeniami,
14) prowadzenie spraw dotyczących spółek gminnych oraz przechowywanie dokumentów dotyczących stanu prawnego i majątkowego spółek z udziałem gminy,
15) nadzór właścicielski nad działalnością Sulechowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego „SuPeKom” spółka z o.o. w Sulechowie w zakresie działania merytorycznego wydziału,
16) sprawowanie nadzoru nad Zakładem Gospodarowania Mieniem Komunalnym w zakresie działalności merytorycznej wydziału,
17) gromadzenie i przechowywanie aktualnych statutów, regulaminów i innej dokumentacji stanowiącej o organizacji jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez wydział,
18) nadzór i realizacja zadań związanych z planowaniem, budową i właściwą eksploatacją oświetlenia ulicznego w gminie,
19) prowadzenie spraw związanych z bieżącym utrzymaniem i konserwacją pomników i tablic ujętych w ewidencji pomników i tablic upamiętniających zdarzenia,
20) współpraca z organizacjami pozarządowymi, w tym z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zlecania zadań publicznych związanych z działalnością merytoryczną wydziału,
2. W zakresie zadań rolnictwa:
1) prowadzenie ewidencji gospodarstw rolnych,
2) koordynowanie wykonania zadań ujętych w budżecie gminy realizowanych w ramach funduszu sołeckiego i współpraca z sołtysami sołectw w tym zakresie,,
3) współpraca z odpowiednimi instytucjami w zakresie zachorowań i zgonów zwierząt na choroby zakaźne oraz przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu zachorowań zwierząt na choroby zakaźne,
4) prowadzenie spraw mających na celu obsługę i zabezpieczenie ochrony przed powodzią,
5) realizacja zadań z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w szczególności prowadzenie spraw związanych z przeznaczaniem gruntów rolnych i leśnych na cele nierolne i nieleśne w tym występowanie do Izby Rolniczej w sprawie opinii o przeznaczeniu gruntów rolnych na cele nierolne i nieleśne,
6) proponowanie ujęcia w planie zagospodarowania przestrzennego gruntów rolnych i nieleśnych do zalesienia,
7) współdziałanie z rolnikami w szczególności w zakresie ubezpieczeń społecznych,
8) prowadzenie ewidencji gruntów, na których zaprzestano produkcji rolnej,
9) współdziałanie z Głównym Urzędem Statystycznym w zakresie przygotowywania i przeprowadzenia spisów rolnych,
10) współdziałanie z instytucjami w zakresie realizacji zadań dotyczących zwalczania klęsk żywiołowych w rolnictwie,
11) prowadzenie ewidencji środków trwałych w użytkowaniu (sołectwa),
12) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o Izbach Rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem:
a) sporządzania spisu uprawnionych do głosowania w wyborach do rady powiatowej izby,
b) zasięgania opinii Izby o projektach aktów prawa miejscowego dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych,
13) nadzór nad likwidacją wysypisk wiejskich oraz rekultywacją terenów po składowiskach,
14) prowadzenie ewidencji i nadzór nad eksploatacją rowów komunalnych będących własnością gminy oraz spraw związanych z ich konserwacją i utrzymaniem,
15) przygotowywanie zezwoleń na uprawy maku i konopi włóknistych oraz sprawowanie nadzoru na uprawami maku i konopi włóknistych,
16) realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo ochrony przyrody, w szczególności w zakresie:
a) wycinki drzew i krzewów,
b) ustanawiania parków wiejskich,
c) uznawania za park wiejski terenów, na których znajduje się starodrzew,
d) przygotowywanie dokumentacji umożliwiającej ustanawianie i znoszenie pomników przyrody oraz innych form ochrony,
17) prowadzenie spraw związanych ze zbiórką i utylizacją padłych zwierząt, dla których nie można ustalić właściciela,
18) realizacja zadań gminy z ustaw:
a) prawo wodne,
b) prawo łowieckie,
c) o ubezpieczeniu społecznym rolników,
d) o lasach,
e) o ochronie roślin uprawnych,
f) o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
19) współdziałanie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa w zakresie upubliczniania ogłoszeń o przeznaczeniu gruntów do sprzedaży i dzierżawy,
20) prowadzenie kontroli w zakresie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego „OC rolników” oraz ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych „Ubezpieczenia budynków rolniczych”,
21) przygotowywanie dokumentów umożliwiających poświadczenie oświadczeń rolników związanych z zakupem gruntów rolnych,
22) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego producentom rolnym, w tym wydawanie decyzji.
23) udział w podejmowaniu działań związanych z pozyskiwaniem środków europejskich w zakresie realizacji zadań wydziału,
24) redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie zadań wydziału,
25) realizacja zadań obronnych wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy,
26) opracowywanie i aktualizacja gminnego planu operacyjnego ochrony przed powodzią.
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|